Risk och avkastning i portföljen

Jag läste en intressant artikel av Morningstars Jonas Lindmark om hans pensionsbesparingar och hur han hade lagt upp det i och med mitt inlägg om hedgefonder. Detta fick mig att tänka på mina besparingar och vilken risk och avkastning som jag förväntar mig av min portfölj.

Tanken med mina besparingar är att bygga upp dels en kortsiktig buffert på ett räntekonto för kortsiktiga utgifter och eventuell arbetslöshet eller sjukdom. Dels att ha en långsiktig investering för bostadsinvestering, pension eller passiv inkomst. Min kortsiktiga buffert har en absolut avkastning på ca 2 % i ränta per år och har statlig insättningsgaranti vilket jag anser är helt riskfritt i så fall. (Plus att banken är statlig, vilket förhoppningsvis ger extra garanti. Hade min buffert förut hos Kaupthing Edge när den gick i konkurs, fick tur nog tillbaka allt.) Däremot så är det intressanta hur mitt långsiktiga sparande har i risk och avkastning.

Jag innehar indexfonder som följer fyra olika index. Globalindex, emerging markets index, Sverigeindex och småbolagsindex. Lägger också till globalindex för småbolagsfonder. I denna analys så har jag använt mig av DJ World och OMX indexen för avkastning och övrig datat från MSCI:s indexdata för de senaste 10 åren och fått följande (28e februari 2014) :

Globalindex:
Avkastning per år 7,33 % (i USD)
Standardavvikelse 16,10 %
Utdelning 2,45 %
P/E 17,93

Emerging markets index:
Avkastning per år 10,26 % (i USD)
Standardavvikelse 23,95 %
Utdelning 2,71 %
P/E 11,89

Sverigeindex:
Avkastning per år 11 % (i SEK)
Standardavvikelse 25,53 %
Utdelning 3,52 %
P/E 16,61

Småbolag - global:
Avkastning per år 9,87 % (i USD)
Standardavvikelse 19 %
Utdelning 1,81 %
P/E 24,94

Småbolag - Sverige:
Avkastning per år 14,13 % (i SEK)

Vi ser att avkastningen är större för Sverigeindex och dessutom större för småbolag. Så mycket talar för att investera i småbolagsindex. Standardavvikelsen är högst för Sverigeindex vilket gör att man tar en större risk då man investerar i denna. Däremot så talar de underliggande värdena för att investera i Sverigeindex och Emerging markets då P/E-talet är lägre än för världsmarknaden och utdelningen är högre. Om jag lägger ihop alla värden enligt min nuvarande fördelning (använder Sverigeindexvärdena för svenska småbolag) så fås:

Investerarfysikerns portfölj:
Avkastning 9,7 %
Standardavvikelse 21,6 %
Utdelning 3,01 %
P/E 16,66

Så lite bättre avkastning än världsindex till lite högre risk. Ett framtida projekt är att hitta en bra global småbolagsindexfond, troligtvis en ETF.