Månadstrend för SIX Return Index 1993-2014

Inspirerad av Kavastu tog jag hem data för SIX Return Index och jämförde månadsutvecklingen. Detta är också är det index jag mäter mig mot (även om det oftast blir SIX Portfolio Return index då det är vad Avanza har inbyggt). Jag tänkte att det skulle vara intressant att se månadsmönstret och årsmönstret i snitt dessa år.

SIX Return Index
Det är intressant att se att oktober-april sticker ut som allmänt positiva månader. Troligtvis är det för att under dessa månader så får folk upp förväntningarna för den kommande utdelningen och sedan när denna har kommit så inser man att det är hög risk på börsen. Nästan alla större börsfall under dessa år börjat i maj-augusti efter utdelningarna.

SIX Return Index
Kollar vi på hur snittutvecklingen skett under året så ser vi en tydlig uppgång under oktober-april för att sedan nästan stå stilla april-oktober. 2014:s utveckling var nästan exakt som ovan. 1:a oktober 2013 till 30:e maj 2014 gav börsen 17,2 % i avkastning. Därefter så var den plus minus noll den 1:a november. Därefter har den gått upp med 3,7 %. Jag tror vi kommer att få liknande utveckling fram till april-maj för att det sedan vänder ner. Vi får se vad som händer i vår, världens börser är oroliga så mycket kan hända.

Lägger också till trenden för 2000-2014 där vi ignorerar det glada 90-talet. Här syns en liknande trend, men här har börsen gått ner -4,3 % i snitt under 1:a maj till 1:a oktober och gått upp med 12,7 % från 1:a oktober till 1:a maj.