Småbolag eller ej?

Nu ett mindre självömkande inlägg om ett dilemma jag haft sedan jag startat med aktier: Småbolag eller ej?

Det här är nog något alla värdeinvesterare står inför. Småbolag har oftast den saftigaste värderingarna, många med låga P/E-tal och saftiga utdelningar. Här definierar jag småbolag som bolag som ej är mid eller large cap. Dessa kallas i Europa som småbolag, medan i USA kallas de oftast micro cap. De är också många, i Sverige är ca 150 bolag på large och mid cap medan resten av de 500 noterade bolagen finns på mindre listor. Detta gör det också attraktivt, det är mycket roligare att leta runt bland 500 bolag än bland 150 bolag. Efter en snabb genomgång så hittade jag 6 av 47 företag med EBIT/EV över 10 % på svenska börsen på large och mid cap, 8 av 35 med direktavkastning över 5 % och 10 av 82 med P/B under 1. Så en klar majoritet av lågt värderade företag finns bland småbolagen, detta gör det riktigt attraktivt att investera där. Men, tyvärr verkar inte investeringsstrategierna fungera lika bra bland dessa företag.

40 procent 20 år har skrivit ett bra inlägg om detta. Runt 70-80 % av aktierna på small cap och first north har varit förlustaffärer jämfört med 20-35 % av aktierna på large och mid cap över längre sikt. När man då kollar vilka som varit vinster blir förhållandet det motsatta. Så ca tre av fyra aktier blir vinst bland de större bolagen, medan tre av fyra aktier blir förlust av de mindre. Som ny inom aktievärlden så känns det mycket mer vettigt att satsa på de större aktierna där man har lättare chans att lyckas. Det är också intressant att läsa kommentarerna i inlägget. Aktieingenjören och Kenny på Aktiefokus menar att man med genomgående analys kan pricka dessa runt 20-30 % som går bra eller de 10 % som går riktigt bra. Denna är baserad på en större analys över marknaden, historisk utveckling och tillväxtpotential för företaget. Detta kan nog gå, men själv är jag skeptiskt. Detta då jag läst mycket litteratur i ämnet på senare tid som visar på att analyser stämmer sällan, vi som människor överskattar oftast potential och antar att historisk tillväxt fortsätter. Därför tillämpar jag min mer "contratian" strategi och köper ej så omtyckta bolag som är på väg att värderas upp. Det går nog om man är bra analytiker att ta fram bra bolag, Warren Buffett lyckades bra (även om han mest lyckades bra med stora bolag), men jag är inte så bra på det så jag avstår.

När vi då kollar på kvantitativa "contratian" strategier, som att endast köpa bolag baserat på P/B eller EBIT/EV oavsett historik, så dyker också här upp data som talar emot småbolag. Quant-investing.com testade olika strategier för olika market cap sizes och visade att företag med hög EBIT/EV eller låga P/B-företag gick bäst för mid cap och large cap. Det enda som visade sig bättre för small cap var momentum. Liknande resultat fås av att testa strategierna på Börsdata.se. Testar man strategierna där med eller utan småbolag så fås oftast lägre avkastning om man tar med småbolag eller endast koncentrerar sig på dessa. Så även om värderingarna bland småbolag är attraktiva så är dessa inte så bra att ta med i strategin. Dessutom så görs oftast tester på amerikanska aktier på företag ner till 50 miljoner dollar, vilket oftast svenska småbolag ligger under. Detta gäller bland annat Greenblatts och Carlisles resultat, vilket gör att man kan även här vara skeptisk till småbolag.

Så med detta sagt så har jag återigen motiverat både för er läsare och för mig själv varför det är bra att undvika småbolag. Själv investerar jag inte i dessa i min kvantitativa portfölj, men har några i min aktiva. Jag har börjat inse att det kanske inte är en sån bra idé trots allt att ha i min aktiva, då det är svårt för marknaden att uppmärksamma småbolag. Jag insåg att många av de småbolag jag har i portföljen har varit Magic formula aktier länge enligt screenern på Börsdata, vilket betyder att de fortsatt kan värderas lågt. De enda som skulle vara okej är bolag som värderas kring en miljard, dessa är på gränsen att flyttas upp till mid cap. Men under det kommer det nog att bli stopp. Inte ens småbolagsfonderna investerar i mindre bolag än de med en miljard i börsvärde. Bättre är att istället blicka ut över gränserna för att hitta andra intressanta bolag.