Mars månads Deep value case - Lucara Diamond

Mina inlägg kommer lite i vågor, men ska försöka skriva dem med ett lagom tidsintervall framöver. Jag har läst riktigt mycket under förra veckan och funderat mycket över min aktiva strategi. Har nu läst ut Tobias Carlisles bok "Deep Value" och Guy Spiers bok "The education of a Value investor" som jag tänkt recensera här på bloggen. För tillfället så läser jag Joel Greenblatts "You can be a stock market genius", en riktigt bra bok som jag tror jag kommer att dra många lärdomar från. Jag har tänkt att jag ska tillämpa några av lärdomarna nu på mitt första Deep value case. Utöver det så har jag försökt tillämpa det fortlöpande på min aktiva strategi, mer om det i ett senare inlägg.

Nu till mitt andra deep value case (om man räknar MQ som mitt första). Valet föll på Lucara Diamond. Själv har jag bevakat företaget sedan november och föll för det på grund av sin låga värdering. Deras verksamhet är att utvinna diamanter i Afrika, nu så har de en gruva i Botswana och dessutom några prospekteringslicenser. De la nyligen ner ett projekt i Lesotho, vilket har gjort att kursen fallit. Notera att deras säte är i Kanada och de är noterade på både den svenska och kanadensiska börsen, vilket gör att fallet på ca -25 % från toppen i juli är nästan -35 % i kanadensiska dollar. Utöver projektet som lades ner i Lesotho så har de två prospekteringslicenser i Botswana.

Min egen syn på att de avyttrar Mothae gruvan i Lesotho är att det är en kompetent ledning som inte tar på sig onödiga projekt som de inte ser som riktigt lönsamma. Hittar de nu bra projekt i Botswana så ser framtiden ljus ut och detta kan ge en ordentlig boost till intäkter liksom aktiekurs.

En yttre faktor som verkligen kan tala emot investeringar i råvaruproducenter är att priset på råvaran kan fluktuera mycket. Jag försökte hitta något prisindex på diamanter och hittade några halvbra. Enligt dessa så har priset varit relativt konstant sedan 2009 och gått ner något på sistone. Det verkar variera mycket beroende på vilka diamanter man hittar, vilket visat sig i Lucaras årsredovisning då de fått mycket högre pris under 2014 än 2013 för samma mängd diamanter. Dessutom agerar diamanter som en alternativ investeringsmöjlighet likt guld, och gick upp i pris under 2007-2009. Så det känns både som en bra kontracykliskt innehav som kommer gå bra oavsett konjunktur. Utöver detta så väntas produktionen ur den nuvarande gruvan i Botswana vara konstant de närmaste åren, vilket kommer att ge en stadig intäktström baserat på ett relativt konstant diamantpris.

Nu till höjdpunkten på analysen, värdering och finansiell data. Lucara värderas till 12,6 gånger vinsten (P/E) och 2,6 gånger sitt eget kapital (P/B), men den saftiga värderingen är EV/EBIT som endast är 4,2. Det innebär att de har en enormt bra rörelseresultat, deras rörelsemarginal är på 45 %. Soliditeten är också hög på 72 %. Anledningen till att P/E och EV/EBIT skiljer sig så mycket åt är att de har gjort stora investeringar, vilket dragit ner P/E. I år och kommande år förväntas rörelseresultatet minska, men vinsten efter skatt öka då 70 % kommer troligtvis vara kvar av rörelseresultatet jämfört med 30 % i år. Utöver det så har de en ordentlig kassa på 835 miljoner, vilket talar bra för en fortsatt direktavkastning på 5 %, och som det verkar som så kommer de att betala av sina skulder med detta.

Totalt sett så ser jag nedsidan som begränsad medan uppsidan är riktigt stor. För att de ska gå back så behöver priset på diamanter mer än halveras, men om vi kollar på 2013 så klarade de då också av ett mycket lägre diamantpris med bra marginaler (411 dollar per karat 2013 vs 644 dollar per karat 2014). Jag såg också att 10 % av inkomsterna för diamanterna också går till Botswana, vilket verkar vara en rimlig mineralskatt. Vi får se nu vad marknaden tycker det närmaste året.