Försmak på vad som komma skall

För 1-2 veckor sen så tänkte jag skriva ett inlägg om varför jag är rädd. Tanken var att skriva om de finansiella marknaderna och att jag tror faktiskt många av dem är högt prissatta och det är svårt att välja lågt prissatta säkra investeringar i dagsläget. Min rädsla har sin grund i att jag tycker att både aktier, obligationer och bostäder är högt prissatta och har blivit så av den lätta penningpolitik som förts. Jag tror vi har sett en försmak på vad som komma skall i de senaste två veckornas utveckling: räntor upp, aktier och obligationer ner.

Nu har allt skett riktigt snabbt de senaste veckorna. Den 10-åriga räntan gick upp från 0,22 % till 0,91 % för att sedan falla tillbaka lite nu i fredags. Marknadsreaktionen för aktiemarknaden var att den föll med ca -9 % som mest och SPP:s obligationsfond med -1,6 %. De korta räntorna däremot håller sig kvar låga på grund av styrräntan.

Frågan är vad som kommer att hända om ca 1-2 år då räntorna börjar höjas på riktigt? Då kommer inte bostäder och aktier vara det enda som ger avkastning utan mer pengar kommer sättas in i räntor. Nu har vi nästan kunnat låna gratis och investerarna har jagat yield genom att satsa allt mer på redan högt värderade tillgångar. Jag tror inte att man ska undervärdera cash och sparkonton i dagsläget, det kan vara ett bättre alternativ än att köpa övervärderade tillgångar som aktier, obligationer och bostäder.  I alla fall på den korta sikten.

Vi kan bara spekulera i vad som händer framöver. Jag tror FED:s första räntehöjning kommer att sätta takten och sedan är det bara att följa utvecklingen. Troligtvis kommer de långa räntorna inte gå upp avsevärt mycket mer nu, utan kommer öka mer framåt hösten och under nästa år. Själv tar jag inga aktiva beslut i detta, utan går på mina strategier. Som tidigare nämnt så kanske jag däremot inte köper obligationer vid utträde ur marknaden då jag ser en stor risk med det idag.

Avslutande vill jag säga att alla mina portföljer har hittills klarat fallet bra och föll med några procentenheter mindre. Det gäller att vara annorlunda jämfört med marknaden för att kunna lyckas bättre. Nu är detta troligtvis en mindre rekyl, vi får se nästa. Min aktiva portfölj är upp +9 % mot index sedan nystarten i februari.