Kontinuerliga inköp

En sak jag funderat på är hur jag ska göra inköpen i min aktiva portfölj. Det finns olika modeller, ena är att göra kontinuerliga inköp och andra är att spara ihop en kassa och slå till då man hittar en lämplig köpkandidat. Warren Buffett är känd för att hålla en stor kassa för att köpa när tillfälle finns och det är också något som Joel Greenblatt rekommenderar i sin första bok. Däremot finns det många investerare som köper löpande, för att sprida ut sina inköp i vissa bolag. Själv står jag i det dilemma som flera värdeinvesterare försöker undvika genom att hålla en kassa; att omvärdera aktien efter mitt första inköp för att se om det är vettigt att öka eller inte. Mycket händer på bara ett par månader och frågan är om aktien är lika köpvärd nu som då? Det var denna inställning jag hade för en vecka sen, men nu efter att ha analyserat och gått igenom mina aktier så insåg jag att detta faktiskt var något bra. Dels är det för att jag märkt att flera av mina aktier inte värderas upp väsentligt utan de är fortsatt köpvärda, dels så fick jag en bra genomgång av mina nuvarande innehav som jag var mindre säker på. Som Joel Greenblatt säger: "put all your eggs in one basket and watch it really carefully".

Allmänt så tycker jag att ha en kassa och genomföra väl valda inköp är en bra idé. Situationen för mig för tillfället är däremot lite annorlunda då jag har en relativt nystartad portfölj och sätter in mer än 10 % av innehavet varje månad. En lämplig kassa skulle annars vara 10-20 % då det är ungefär så mycket jag skulle lägga på ett nytt inköp. Med min nuvarande portfölj är det något som skapas automatiskt varje månad och då mitt mål för många av mina innehav är att jag ska behålla dem åtminstone i ett halvår till så innebär att jag kommer öka i nuvarande innehav. Däremot, om jag inte ser någon potential i mina nuvarande innehav så kommer jag att självklart spara undan pengarna till ett bättre tillfälle. Framöver med en större portfölj så känns det lämpligt att bygga upp en kassa med månadssparandet och sedan antingen öka i innehav jag tror på eller spara för ett nytt inköp. Oavsett vad så tror jag att det viktiga är att ha likvider tillgängliga för ett nyinköp när läge ges.

Hur gör ni? Kontinuerliga inköp eller endast en gång per aktie och varför?