Månadsrapport april 2015

Ännu en månad har passerats och det är dags att avrapportera. Månaden slutade i moll och totalt har SIXS30 Return index gått ned med -1,08 % under april. Själv har jag inte varit så aktiv på investeringsfronten, utan mest läst böcker och bloggar. Det har känts som min passivitet lönat sig då mina portföljer gått riktigt bra.

Fysikerportföljen har gått upp med + 0,91 % i april och min nuvarande fördelning är som följer:

Jag har fortsatt valt att eftersträva en jämnare fördelning mellan mina portföljer. Nu innehåller också indexportföljen endast SPP Global på grund av att jag börjat med dual momentum-strategin.

Min aktiva portfölj har gått upp med +4,51 % i april. Sedan jag gjorde om portföljerna i början av februari så har den gått upp med +15,09 % jämfört med index som gått upp +6,38 %.


Jag hade tur med mina köp i Oriflame och Viking Supply Ships (gamla RABT). Innehaven är för närvarande följande:

Min kvantitativa portfölj har gått något sämre. Totalt var nedgången -0,21 % denna månad. Sedan 1:a februari har portföljen gått upp med + 10,37 %.


Överhuvudtaget så är jag nöjd med min utveckling. Det känns härligt att till en början slå index, vi får se sen när perioder kommer där jag inte gör det. Dessutom så har det senaste fallet varit mycket mildare jämfört med index då två av mina portföljer föll med -3 % och en med -4 % mot index på -5 %. Men det kan mycket väl vända. I början av mars föll båda mina portföljer mer än index.

Jag har nu kommit till en nivå då jag är ganska nöjd med mitt antal innehav i aktiva portföljen på runt 12 aktier. Jag tror snarare att om jag vill ta in någon ny aktie framöver behöver en annan åka ut. Finns vissa innehav i portföljen som kan vara dags att se över. 

Denna månad tillämpade jag också min nya sparstrategi genom att låta sparandet ske per automatik som en räkning. Det gjorde att jag gjorde en ganska stor avsättning redan då lönen kom. Nu har jag då en mer begränsad budget jag ska leva på. Det känns redan nu som ett bra sätt att uppnå mina sparmål.