Placeraportföljen

Placera publicerar varje månad sin marknadssyn och de fonder de anser känns köpvärda. Jag kollade lite i deras historik och såg att de hade ganska bra allokering mellan räntor och aktier det senaste året. Deras strategi är ganska lik den som många investerare och förvaltare har, att aktivt läsa av marknaden och placera pengarna där man tror är bäst den närmaste tiden. Det är också en metod som de flesta nya sparare på börsen har. Själv funderade jag också på att använda denna metod ett tag, också då det är en metod som t.ex. Graham förespråkade att man bör använda. Det är ett ganska attraktivt sätt att investera, får en att fundera över marknadsläget och försöka vinna över marknader. Däremot efter mycket läsning så insåg jag de mänskliga bristerna och valde att automatisera processen för att exkludera aktiva beslut. Efter att ha sökt igenom en massa olika strategier kom jag fram till de två jag valt att använda: konjunkturstrategin och dual momentum. Dessa två skiftar en tredjedel var av min portfölj mellan räntor och aktier medan en tredjedel alltid är investerad. Det innebär att min portfölj kommer att variera att vara investerad i aktier och räntor, likt vanliga investerarportföljer men på ett automatiserat sätt.

Därför vill jag nu skapa en utmaning mot min egna portfölj. Därför skapar jag nu Placeraportföljen där jag kommer följa redaktionen på Placera slaviskt och de får äran att förvalta 1000 kr åt mig. Det är ett sätt att se hur bra Placera är på sina rekommendationer samt hur bra min automatiserade allokering mellan räntor och aktier står mot en traditionell aktiv allokering. Den blir också på så sätt en utmanare till min Dual momentum-portfölj som jag har på Shareville:

https://www.shareville.se/profiles/investerarfysikern/portfolios/66338/yield

Principen är att först kolla Placeras marknadssyn, sedan investera i de fonder som rekommenderas i Placeras fondrekommendationer. Detta uppdateras vid varje månadsslut. Så nu är det upp till bevis: människa mot maskin. Vem vinner?

Läs gärna deras senaste marknadssyn:
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/06/01/dra-ner-risken-infor-sommaren.html
och Fondrekommendationer:
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/06/01/kopvarda-aktier-i-juni.html

I dagsläget så är fördelningen:
50 % SPP Global
50 % Spiltan Räntefond
(Inget investerat i råvaror då det ej går att köpa för 50 kr)

Vad tror ni kommer att gå bäst? Aktiv placering utifrån Placeras råd eller att ha en automatiserad allokeringsstrategi?

Läs gärna inlägget och kommentera på TradeVenue.