Börja spara i aktier

Förra veckan har jag skrivit en del om passivt sparande och hur man kan utforma det via olika indexfonder och så vidare. Detta innebär däremot inte att jag anser att man inte kan slå index och att man inte ska försöka. Personer med intresse och tålamod kan mycket väl klara sig bra på aktiemarknaden. Det viktiga är att man läser på och sätter upp ett system med viktiga principer att gå på. Trots allt är det ändå ett nollsummespel att investera aktivt och det gäller att vara bättre än de andra ute på aktiemarknaden för att lyckas.

Mitt intresse att spara i aktier startades med Avanzas nya 1 kr courtage vilket gjorde att man kunde testa runt och prova olika sätt att spara i aktier. Nu har det till och med blivit ännu billigare och det är nu gratis att handla med aktier hos Avanza och Nordnet förutsatt att man inte har mer än 50 000 kr respektive 80 000 kr hos dem. Det har gjort att det har blivit enormt enkelt att testa investera på egen hand och pröva om man gillar det eller inte.

Detta är mina tips för den som vill börja spara i aktier:


Att köpa aktier billigt och till bra rabatt har varit mitt knep, men också att inte underskatta prismomentum och att försöka undvika att sälja aktien för tidigt när den gått upp i pris. Sen glöm inte att marknaden agerar alltid konstigt och det är dessa konstigheter som man kan utnyttja. 

Efter allt jag läst så kan jag säga att de bästa råden jag hittat är från investerargurun Benjamin Graham som beskrivs i detta inlägg (för de som inte vet så var Graham mentor till Warren Buffett). Det är sista intervjun han gav och han summerar sin 60-åriga erfarenhet från Wall Street i några korta råd. Första rådet är att han i stort sett anser indexfonder är det bättre alternativet framför aktivt förvaltade fonder. Andra rådet är att småspararen har en enorm fördel mot stora förvaltare att slå index. Tredje rådet är att han inte anser att djupare analys leder till någon större framgång, utan att snarare mekaniskt köpande av billiga bolag är att föredra. Han rekommenderar att sätta upp enkla regler och sedan investera efter dessa. 

Det som är så bra är att idag är det väldigt enkelt att investera på ett mekaniskt sett och jag rekommenderar att kolla in Börsdata och strategierna där för att hitta idéer till både strategi och aktier. En portfölj av billiga stabila företag räcker långt och brukar slå index i längden. För den som vill investera helt mekaniskt kan jag också rekommendera att kolla in de strategier jag skrivit om på Enklainvesteringar.se.

Ett av de sätt Graham rekommenderade var att ha specifika krav att spara efter simpla krav på olika nyckeltal. Ett exempel skulle vara att endast investera i bolag med P/E under 15, P/B under 2 och P/S under 2. Totalt finns det 70 sådana bolag i Börsdatas databas varav 30 av dem har ett börsvärde över 1 miljard kronor. Lägger man till kravet på EV/EBIT under 10 får man fram 35 respektive 15 bolag. Att investera i dessa bolag tillsammans har gett klart högre avkastning än index historiskt sett och om man så vill räcker det att uppdatera portföljen var 5:e år.

För den som vill ha mer tips för att sätta upp en aktieportfölj kan också kolla in Gottodix sammanställning av olika bloggares tips