Orsak och verkan - del 2: Insikter

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det riktigt svårt att se orsak och verkan på börsen. Själv har jag bland annat varit mycket stolt över min övergång att gå från passiv indexinvestering till att investera i aktier. Det har gått bra hittills och avkastningen är klart högre än index och det främsta jag gått på är de kvantitativa värdemått som jag regelbundet skriver om här på bloggen. Nedan visas utvecklingen.


Det jag däremot nyligen insett är att det kanske inte har gått så bra egentligen, utan jag har bara kollat på fel index. Kollar vi på de svenska bolag som legat i portföljen så är det nästan uteslutande mid cap, endast en bråkdel kommer från de andra listorna. Nedan visas utvecklingen för mid cap index, vilken har varit likvärdig.



Utöver det var den totala aktieportföljen ca 15 % investerad i gruvbolag som köptes i början av året och gett riktigt bra avkastning på över 100 % i år, se nedan.


Det visar sig alltså att jag underpresterat de index jag egentligen varit investerad i, alltså svenska mid cap och gruvbolag, och jag hade klarat mig bättre att investera i dessa index. Däremot så hade jag inte investerat i dessa sektorer om jag inte börjat investera aktivt, vilket gör att trots att jag underpresterat dessa index så har det visat sig vara vettigt ändå. Men detta visar på att många gånger är det den underliggande tillgångsklassen, inte själva aktierna, som driver avkastningen. Det är en viktig insikt och bra att ha med sig in i framtiden. Många gånger är det en underliggande faktor, bransch eller valuta som driver avkastningen, inte ens aktieval.