Coursera - Computational finance

Jag har kollat runt lite på kurser på Coursera, en hemsida för gratis kurser som ett nätverk av världens bästa universitet ger. Den kurs jag fastnade för var Computational Finance vid University of Washington, en introduktionskurs i Computational Finance som ges till personer som börjar på deras master i Computational Finance. Det känns som en bra fortsättning nu när jag blir klar med Nationalekonomi A i sommar efter att ha läst klart sista delkursen i Internationell Ekonomi. Samtidigt så lockar Computational Finance eftersom jag i stort sett är beräkningsfysiker i det jag gör som doktorand. Det ska bli intressant eftersom kursen tillämpar flera av de matematiska verktyg jag använder inom fysiken inom finans och man lär sig koda i R. Så tips för alla andra fysiker, ingenjörer, matematiker där ute! Testa på att bli en "quant" (quantative finance)! (Ordet quantative finance tilltalar också då jag håller på med quantum mechanics)

Vidare så finns det fler andra kurser som går på Coursera, bland annat två intressanta som ges av Columbia University. Den ena är en ren nationalekonomikurs som heter "Economics of Money and Banking" och kräver grundläggande förståelse för nationalekonomi. Den andra är en kurs i Financial Engineering, som lite knyter an till kursen i Computational Finance eller som kan beskrivas som finansiella derivat, en kurs som finns vid Uppsala universitet. Dessa kurser pågår/gick för ett tag sen, så får se om de kommer åter igen. Det går fortfarande att komma åt deras material, så det ska bli intressant att kolla på.