Varför majoriteten inte bör hålla på med aktier

Jag börjar verkligen förstå varför standardrådet är att inte hålla på med aktier utan att köpa en indexfond istället eller investera kvantitativt. För ett tag sen, då jag trodde hårt på effektiva marknadsteorin, så ansåg jag att så var fallet på grund av att marknader var effektiva och det var knappt några fonder eller privatsparare som slog index. Senare, när jag slutade tro på effektiva marknadsteorin, tänkte jag att det här med investering inte är så svårt och självklart kan man slå index. Utöver det läser jag dagligen superba bloggar, både svenska och amerikanska, samt har korrespondens med intresserade läsare. Däremot har jag insett att detta representerar endast en bråkdel av de aktiva aktiespararna och pratar jag med gemene man, folk i min närhet eller på olika aktieträffar, förstår jag varför majoriteten inte bör hålla på med aktier.

Det finns flera anledningar:


Lyckas man överkomma dessa hinder tror jag ändå att man kan slå index, för aktieinvestering behöver inte vara så svårt ändå. Om man anammar en strategi och följer den så kan det gå bra över tid. Många aktiebloggare gillar stabila, billiga bolag med bra utdelning, lite utifrån klassisk Graham stil. Kollar man på Börsdatas Graham screener har den gett klart bättre resultat än index, vilket visar på att sund investeringsprincip räcker långt. Gillar man Warren Buffett kan man kopiera hans innehav och i stort sett få liknande avkastning. Det gäller bara att hålla en sån strategi löpande i ur och skur. 

Själv har jag fallit för att köpa extremt billiga bolag, så som net-nets och de billigaste efter EV/EBIT. Dessa har gett en ännu bättre avkastning över tid än stabila bolag á la Graham (jmf 15-20 % mot 10-15 % per år) men kräver mer ansträngning och kan vara mentalt svårare. Att köpa SAS och Rottneros är svårare än att köpa Beijer Alma och H&M. Därför är sådana strategier oftast bättre lämpade att följa helt kvantitativt förutsatt att man förstår strategin.

Saknar man helt intresse så är indexfonder ett bra alternativ. Där tycker jag att sparekonomer som Claes Hemberg gör bra PR för detta. För ca 80 % av spararna där ute är en mix av aktie och ränteindexfonder, permanenta portföljen eller någon annan simpel diversifierad strategi den bästa. För de mer insatta gäller det att ha en väl utarbetad strategi som man håller i ur och skur. 

Vad tror ni? Passar aktieinvestering åt alla?