Trendverktyg på Börslabbet

Börslabbet firar snart tre månader och det sker en fortsatt utveckling med tjänsten. Utöver screenern, månadsbrev och Börslabbetportföljen som uppdaterades nu i månadsskiftet har tjänsten nu också kurser. Senast startade en grundkurs i diversifierade portföljer där man bland annat kommer att få veta hur man sätter ihop en portfölj liknande min och backtest på denna (som faktiskt var över förväntan). Nu är det dags för ett tredje tillskott; olika trendverktyg.

Många medlemmar här på bloggen och på Börslabbet är intresserade av just trendföljning och hur man kan implementera det i sin portfölj. Därför startade jag just grundkursen i trendföljning för att förklara teorin bakom och hur man själv kan implementera det. Men det svåra är oftast att praktiskt implementera strategierna och för att underlätta ytterligare för Börslabbets medlemmar har jag nu lagt till en sida med trendverktyg. Framöver kommer jag också använda dessa verktyg i kurserna, för att visa hur man kan använda de på enkelt sätt.

Sidan med trendverktyg innehåller dels ett grafverktyg likt det på Börsdata (se nedan), där man enkelt kan ställa in glidande 200-dagars medelvärden för olika index (se listan till höger). Utöver det finns också signaler för Dual momentum mellan Sverige och Global samt signaler för Global taktiskt tillgångsallokering. Båda signalerna har jag aktivt använt i mina investeringsbeslut i trendföljande signaler och Global taktiskt tillgångsallokering-signalerna går att använda om man vill utföra en strategi som GMOM på egen hand.


För mera detaljer om de respektive verktygen, läs inlägget som publicerades på Börslabbetbloggen (endast för medlemmar).