Mål med sparandet

Nu är det snart jul och tid för ledigheter för de flesta vilket för tankarna till det heta ämnet på sparbloggar som är att bli fri och bli ledig på heltid. Det är kul att se hur flera går över till att bli "fria" och vi har sett ett antal bloggprofiler figurera i media i och med detta i år. Årets trend har verkligen varit att bli fri och Fantastiska Farbror Fri och Onkel Toms Stuga är två familjer som blivit fria genom att leva med små medel och sparat under längre tid. Miljonär innan 30 arbetar sin sista dag idag och Utdelningsseglaren ska pensionera sig inom en månad. Det är kul att se hur de uppfyllt sitt mål efter att ha följt dem länge på deras bloggar.

Andra personer är inte lika "snålbloggiga" á Mr Money Mustasch även om de lever på sitt kapital. RikaTillsammans frågade på Twitter om olika personers finansiella mål efter en middag med Kavastu som hade berättat hur han samlat ihop till 10 miljoner. Såg detta svar av Framtidsfeministern där hon skrev om sin pengamaskin som hon räknat fram. Också RikaTillsammans har delat på sin blogg sitt synsätt om detta där hans fokus inte är att gå i pension så snabbt som möjligt.

I början av mitt bloggande var målet med sparandet något jag funderade en del på. Genom att läst finansiell ekonomi och Thomas Pickettys Kapitalet fick jag bra insikter i hur inkomsterna är fördelade i samhället och hur man kan leva på kapital. Min slutsats då var att i och med ytterligare effektiviseringar kommer det vara gynnsamt klimat att äga och förvalta kapital. Det var en ganska teoretisk synvinkel, men fick ändå upp mina ögon för att man kan ha betydande inkomster från kapital och att det utgör ca 30 % av Sveriges inkomster.

Därefter har detta utvecklats och målet är nu inte att sluta jobba så snart som möjligt. Istället är målet att bli fri i form av att ha tillräckligt pengar att klara sig mellan olika anställningar. Taleb beskrev det i form av att ha "fuck you money", vilket gör att man inte behöver vara i beroendeställning. Lyssnade på en intervju med en som arbetade med finans i USA som beskrev hur han tänkte igenom sina livsval när han hade sparat ihop 100 000 USD. Han menade då på att han kunde flytta till ett billigt land och leva på avkastningen av detta. Det gjorde att han utvärderade mer vad han ville göra sitt liv, hitta ett jobb som har mening.

Min gräns för detta har varit under åren drygt 2 miljoner kronor. 2 miljoner är inte mycket pengar att leva på sikt men tillräckligt mycket för att få ut drygt 8 000 kr i månaden. Det motsvarar det minimum jag tänkte behövdes för att kunna klara sig. Har roligt nog haft 2 miljoner som mantra och kan ibland säga det för mig själv för att få fokus på målet.

Fokuset har däremot gått över till vad man vill ge för mervärde och vad man tycker som är skoj. En bra ekonomi ger möjligheter och det är det främsta målet med mitt investerande i dagsläget. Jag vill göra det jag verkligen gillar och jag ser faktiskt inte min nuvarande dagliga rutin som några måsten. Det är riktigt kul att forska i fysik, driva företag och följa finansmarknader, även om det tar upp min det mesta av min vakna tid. Att gå över till att sluta jobba fullständigt ser jag inte som ett mål i sig.

Det är ändå kul hur man utvecklas i dessa tankar och inser hur kul det är att jobba. Trots det är det också trevligt med en egen penningmaskin som arbetar när man också jobbar.

Vad är ert mål med sparandet? Bli fri, miljardär eller jobba med vad ni vill?